Podcasty za paywallem – to temat drugiej debaty, która odbyła się w ramach finału konkursy Podcast Roku 2022. Gala rozdania nagród odbyła się 20 listopada w Rzeszowie. Jak i czy można zarabiać na podcastach, jaki słuchacz jest gotowy korzystać z płatnych treści – to tylko niektóre z poruszanych tematów.
Paywall, czyli metoda monetyzacji treści internetowych polegająca na pobieraniu opłat za dostęp, w przypadku podcasterów to wciąż rzadkość.

Rynek w Polsce w bardzo niewielkim stopniu się monetyzuje. Są to tylko topowi twórcy, którzy potrafią zaskarbić sobie łaskę sponsorów bądź innego rodzaju partnerów komercyjnych. Nie mamy na szeroką skalę monetyzyacji za pomocą reklam. Choć to standard na bardziej rozwiniętych rynkachtłumaczył podczas debaty Paweł Heba, dyrektor kreatywny Empik Go. W dyskusji udział wzięli też redaktor naczelna radia TOK FM Kamila Ceran, Wojciech Szymczyk  Chief Growth Officer Audioteki i Paweł Sołtys prezes Radia 357.


Badania Tandem Media pokazują, że 25 proc. słuchaczy jest skłonnych zapłacić za słuchanie podcastów, ale tylko 18 proc. już to robi. Tymczasem płatne treści to nie tylko wywiady słuchowiska, czy reportaże.

Redaktor Naczelna radia Tok.fm Kamila Ceran tłumaczyła, że podcasty to także nagrana audycja radiowa: – To podcasty jako momenty audio, które można sobie w każdym momencie odsłuchać. Staraliśmy się w ten sposób umożliwić słuchaczom kontakt z ulubionymi tematami – mówiła, choć przyznała, że mają również podcasty, które tworzone są tylko na potrzeby internetu.


W zupełnie innej sytuacji są dostawcy, którzy w swoich zbiorach posiadają audiobooki, a takim jest zarówno Audioteka, jak i Empik.Go. W tym ostatnim podcasty pojawiły się 2 lata temu. Dziś Empik produkuje ponad 20 tytułów rocznie, które są dobierane nie tylko pod względem słuchalności.
Zauważyliśmy, że możemy nauczyć słuchaczy audiobooków słuchania podcastów, już kilkukrotnie nam się to udało – mówił Paweł Heba. Pytany, co musi mieć dobry podcast, przywołał praktykę jednej z największych platform (Spotify), która wyznaje 3 zasady dobrego podcastu: prestiż, zysk, innowacja.

Wojciech Szymczyk  Chief Growth Officer Audioteki  przyznał, że  wśród  60 dostępnych oryginalych serii podcastów dostępnych na platformie 25 z nich wystartowało w tym roku. – Kilkanaście procent subskrybentów Audioteki słucha podcastów. Ten format audio ma dla nas duże znaczenie marketingowe, ale też i misyjne – podkreślał w czasie debaty Wojciech Szymczyk.

Wielu podcasterów to byli lub obecni radiowcy, podkreślała Kamila Ceran, ale jednocześnie radiowcy mogą nauczyć się od podcasterów luzu, pomysłowości i odwagi: – Radio działa na rynku koncesji, stąd wiele ograniczeń. Podcastów te regulacje nie dotyczą, stąd większa wolność – mówiła.

Prezes Radia 357 wskazywał z kolei, że płatne platformy mogą stać się marką, która dba o jakość. – Nie mamy możliwości łatwego przejrzenia wszystkich podcastów, dlatego potrzebujemy marek, którym ludzie ufają i nieważne co już klikną, bo dostają tam stempel jakości.

Podcast Roku to ogólnopolski konkurs, którego celem jest promowanie jakości, oryginalności i kultury przekazu różnych form dźwiękowych w mediach cyfrowych. Upamiętnia związanego przez blisko 40 lat z Polskim Radiem w Rzeszowie redaktora Janusza Majkę, który w lutym ubiegłego roku zmarł na COVID-19.

Na Gali Finałowej w Rzeszowie nagrody konkursu odebrali:

  • W kategorii „Polityka, Gospodarka, Społeczeństwo” nagrodę otrzymał Michał Janczura za podcast Folwark.
  • W kategorii „Nauka, Edukacja, Technologia” nagrodę otrzymała, Karolina Głowacka   za podcast: LAMU – Letnia Akademia Młodych Umysłów. Radio Naukowe.
  • W kategorii „Lifestyle, Kultura, Hobby” nagrodę otrzymał Łukasz Wojtusik za podcast Alfabet Wojtusika.
  • W kategorii „Marka Sponsorująca Podcast” nagrodę otrzymała firma EY za podcast Mam Pytanie przygotowywany przez Macieja Głogowskiego.
  • W kategorii „Podcast za paywallem” nagrodę otrzymali Wojciech Oleksiak, Julia Strużycka, Karolina Sulej za podcast Supernowa. Historia Arkadiusa.”.

Z pośród 5 zwycięzców poszczególnych kategorii Jury zdecydowało o przyznaniu nagrody Grand Prix Wojciechowi Oleksiakowi, Julia Strużyckiej, Karolinie Sulej za podcast Supernowa. Historia Arkadiusa. Natomiast w efekcie 4 tygodniowego głosowania internetowego słuchacze spośród 18 nominowanych podcastów zdecydowali o przyznaniu Nagrody Publiczności Joannie Gutral za podcast Gutral Gada.

Wspólnie z Partnerami Konkursu, Jury, przyznało również następujące wyróżnienia:

  • Wyróżnienie Audioteki – w kategorii Dobrze Opowiedziana Historia dla Michała Oleszczyka za podcast Spoiler Master
  • Wyróżnienie Orange Polska doceniające autorów, którzy przykładają wagę  do rzetelnej pracy z informacją i weryfikacji źródeł, dla Karoliny Głowackiej   za podcast: LAMU –  Letnia Akademia Młodych Umysłów
  • Wyróżnienie Patronite.pl Dla Pawła Drozda za podcast „Brzmienie Świata z lotu Drozda”
  • Wyróżnienie Empik Go „Mówimy o ważnych sprawach” dla Bartka Przybyszewskiego i Mateusz Witkowski za Podcastex.
  • Wyróżnienie „podcast kryminalny” dla Arkadiusza Lorenca za podcast  Morderca z pikiety.
  • Wyróżnienie dla podcastu o tematyce wschodniej, dla   Anny i Jakuba Górnickich za podcast Outriders.

W czasie Gali Finałowej ogłoszono, że Podcast Roku obecny jest na platformie Patronite.pl zachęcając internatów do współtworzenia konkursu. Całe wsparcie, przekazane przez Patronów zasili budżet nagród dla Twórców trzeciej edycji Konkursu, która jesienią 2023 roku odbędzie się ponownie w Rzeszowie

W tej edycji o wyróżnienie rywalizowało 330 podcastów. Pula nagród wyniosła 90 tysięcy złotych.

Pokazaliśmy, że Podkarpacie i Rzeszów, rodzinne miejsca Janusza Majki patrona Podcastu Roku, stały się gospodarzem nowoczesnego i reprezentatywnego Konkursu. Cieszymy się, że w drugiej edycji Konkursu udało się przyjąć rekordową liczbę zgłoszeń, wprowadzić głosowanie internetowe na Podcast Publiczności  oraz zebrać rekordową pulę nagród. Nie byłoby to możliwe bez wsparcia Partnerów i Mecenasów, którym bardzo chcieliśmy podziękować.podkreślał po zakończeniu Gali Tomasz Majka, jeden z inicjatorów Konkursu.

Partnerem Strategicznym Konkursu jest InCredibles – program mentoringowy dla młodych przedsiębiorców z wizją, a parterem technologicznym Orange Polska. Z kolei partnerem organizacyjnym są: Marma Polskie Folie, Millenium Hall, Hotel Hilton Garden Inn Rzeszów.

Mecenasami Konkursu są: Audioteka, Tandem Media, Lancerto, Fortum, Busnex. Empik Go, Onet Audio.

Partnerami konkursu są: Województwo Podkarpackie, Miasto Rzeszów, Radio 357, Patronite.pl,  Open FM, Instytut Zamenhofa, Najlepsze Polskie Podcasty, Torba Reportera i Podcastera, Polityka Insight, Brief.pl, Magazyn Pismo, Fundacja Pomocy Szkole im. ks. St. Konarskiego w Rzeszowie, agencja PR Molecule Group oraz Kancelaria Prawna BWW.

Patronat honorowy nad konkursem objął marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl oraz największe podkarpackie uczelnie wyższe, z którymi współpracował Janusz Majka: Politechnika Rzeszowska, Uniwersytet Rzeszowski, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa.

.