W ramach wielkiego finału Podcast Roku 2023 – Konkurs imienia redaktora Janusza Majki, który odbył się w Rzeszowie w Millenium Hall, miała miejsce fascynująca debata ekspercka na temat przyszłości podcastów. Wydarzenie to zgromadziło znawców branży, którzy podzielili się swoimi spostrzeżeniami na temat wpływu sztucznej inteligencji, digitalizacji, biznesu oraz roli wspólnoty patronów w rozwoju tego medium.

Wzrost Popularności i Unikalność Podcastów

Sabina Lipska dyrektora video i audio w Ringier Axel Springer Polska, rozpoczęła debatę od zwrócenia uwagi na rosnącą popularność podcastów. „Na świecie globalnie zbliżamy się już do magicznej, absolutnej liczby, jeśli chodzi o odbiorców, słuchaczy, podcastów. Mówi się o tym, że za chwilę to będzie pół miliarda. Absolutnie szalona liczba. W Polsce ostatnie badania pokazują, że już co trzeci internauta słucha podcastów, a co piąty robi to regularnie, raz w tygodniu,” mówiła, podkreślając dynamiczny rozwój tego medium.

Marcin Skonieczny, szef Patronite.pl, dodał: „Podcast to jest bardzo demokratyczne medium, takie, które może sobie znaleźć wiernych słuchaczy totalnie oddanych temu podcastowi, ale ich nie będzie strasznie dużo, ponieważ są w stanie się dopasować. I my widzimy to w Patronite. Po tym, po proporcji ludzi, jak dużo ludzi słucha na przykład na YouTubie czy na Spotify i jak dużo ludzi płaci. I te proporcje nie raz są niesamowite. Okazuje się, że jedna czwarta czy czasem połowa ludzi, którzy słucha, płaci. To znaczy, że oni znaleźli to, co jest dla nich totalnie wartościowe.”

Klucz do Sukcesu: Jakość i Merytoryka

Marcin Łukasik ze Studia PLAC podkreślił wyzwania stojące przed twórcami podcastów: „90% podcastów kończy się po pierwszym odcinku. Kolejne 9% kończy się po 20 odcinkach, więc jeżeli chcemy, żeby nasz był w TOP1 musimy nagrać 21. Dobrze wiemy, że tych podcastów jest tak dużo. Dlaczego? Dlatego, że próg wejścia jest stosunkowo bardzo niski.” Dodał również, że kluczowymi elementami są jakość i wartość merytoryczna: „To co wydaje mi się, że powinien mieć dobry podcast, to przede wszystkim jakość, a trochę skończyły się czasy, kiedy nagramy coś domofonem.”

25.11.2023. Rzeszow. Hotel Hilton Garden Inn. Spotkania i gala finalowa Podcast Roku – Konkurs imienia redaktora Janusza Majki. Fot. Grzegorz Bukala

Opowiadanie Historii w Audio

Bartosz Sroczyński kierownik studia nagraniowego Audioteki zwrócił uwagę na znaczenie opowiadania historii: „Zdecydowanie dobrze opowiedziana historia jest ważna. W Audiotece mamy taką zasadę, że żeby coś się dobrze słuchało, musi za tym stać historia, którą nasi autorzy opowiadają. My odbudowujemy to dźwiękiem, tworząc wokół tego świat. News jak najbardziej też istotny, ale news musi dojrzeć, Musi nabrać smaku. Wokół newsa muszą zacząć orbitować historie, wątki, bohaterzy. Wówczas powstaje na przykład reportaż audio. I wtedy ten news ewoluuje do formy dobrze opowiedzianej historii w audio.”

Podcasty w komunikacji firmowej

Jacek Ławrecki, dyrektor ds. komunikacji w firmie energetycznej Fortum podjął temat wykorzystania podcastów jako narzędzia komunikacji firmy: „Podstawą relacji twórcy podcastu ze słuchaczem jest jej intymność. Aby firma mogła z sukcesem tworzyć własny podcast, musi znaleźć sposób na stworzenie tej intymnej relacji ze słuchaczem. Twórcą podcastu firmowego wcale nie musi być osoba odpowiedzialna za komunikację korporacyjną. To może być pracownik, który z pasją opowie o swojej pracy, z zaangażowaniem będzie edukował słuchaczy. Podcast firmowy nie może być kolejnym projektem do odhaczenia. Trzeba w niego włożyć serce.”

Podcasty i Sztuczna Inteligencja

Bartosz Sroczyński podjął również temat AI: „Jeśli chodzi o lektorów, to na pewno musimy sobie szczerze powiedzieć, że jest pewnego rodzaju obawa i w pewnym sensie jest ona uzasadniona, ale myślę, że nie w tym kierunku, że te głosy zastąpią lektorów. Natomiast obawa jest, wydaje mi się bardziej komercyjna. Czyli serwisy udostępniające algorytmy sztucznej inteligencji wprowadziły na rynek głosy z rynków międzynarodowych, które potrafią również mówić w języku polskim, więc konkurencja bardzo się powiększyła.”

Konsumpcja Podcastów: Trendy i Przyszłość

Jacek Gratkiewicz z Onet Audio zauważył, że „ludzie, którzy zaczęli słuchać podcastów przez ostatnie 12 miesięcy w większości typu tych podcastów słuchają oglądając na YouTube. Ale dla nich podcast, który ma wideo tę warstwę wideo na YouTubie, to nadal jest podcast. Oni traktują to jako miejsce, które jest bardzo łatwo dostępne i mogą tego podcastu posłuchać, Ale fakt, że go oglądają, to jest tak naprawdę trochę bonus tego, że mogą zobaczyć coś więcej.”

Podsumowując debatę, Sabina Lipska podkreśliła unikalność podcastów: „Dlaczego podcasty są tak wyjątkowe? To jest właśnie ten przekaz dwukierunkowy, nie jednokierunkowy, jak kiedyś, kiedy telewizja mówiła do odbiorcy. Myślę, że w głowach nas wszystkich, oprócz tego, że dbamy o doskonały dobór twórcy i tematu, bardzo nam zależy na tym, żeby ci odbiorcy ta społeczność się tworzyła i wspierała nas i pomagała nam tworzyć dalej te treści, bo jest to absolutnie związek nierozerwalny dla sukcesu tych podcastów.”

Nagrodzeni w Konkursie

Informacje o nagrodzonych w 3 edycji konkursu można znaleźć na stronie

Partnerzy i Mecenasi Konkursu

Partnerem Strategicznym Konkursu jest InCredibles, partnerem głównym Audioteka, a partnerem technologicznym Orange Polska. Partnerami organizacyjnymi są Marma Polskie Folie, Millenium Hall, Hotel Hilton Garden Inn Rzeszów.

Mecenasami Konkursu są Lancerto, Fortum, OPPO, Busnex, Onet Audio, NASK.

Partnerami konkursu są Województwo Podkarpackie, Miasto Rzeszów, Patronite.pl, Instytut Zamenhofa, Torba Reportera i Podcastera, Fundacja PKO Banku Polskiego, Fundacja Pomocy Szkole im. ks. St. Konarskiego w Rzeszowie, Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego, Aeropolis, studio podcastowe PLAC, agencja PR Molecule Group oraz Kancelaria Prawna BWW.

Patroni medialni to Brief.pl, Radio 357, RADIO ZET, Magazyn Pismo, Open FM, Polityka Insight, TOK FM.

Patronat honorowy objął marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl oraz największe podkarpackie uczelnie wyższe.