Przyszłość rynku podcastowego to temat jednej z dwóch debat, podczas Gali Finałowej konkursu Podcast Roku 2022, która odbyła się 20 listopada w Rzeszowie. –  Jesteśmy dopiero na początku drogi. Przed nami dopiero eksplozja podcastów – uważa Marcin Skoniecznego, prezes Patronite.pl, jeden z uczestników Gali.
Dźwięk jest nie tylko intymną materią ale też jest bardzo plastyczny. Dźwiękiem jest wszystko, co słyszymy, także głos, który jest nie tylko przekazem informacji – tłumaczył Michał Kukawski dziennikarz, podcaster, wyróżniony za Podcast Roku podczas ubiegłorocznej edycji konkursu, jeden z uczestników debaty.


Dyskusje nad przyszłością rynku podcastowego, jak i całą Galę prowadziła dziennikarka Justyna Dżbik-Kluge. W debacie wzięli też udział Monika Tenerowicz kierowniczka zespołu ds. relacji z mediami w Orange Polska i Marcin Skonieczny prezes Patronite.pl.

Z badań przeprowadzonych przez Tandem Media w 2021 roku wynika, że w ciągu ostatnich 3 lat nastąpił ponad siedmiokrotny wzrost liczby podcastów. To dobra informacja dla podcasterów, ale jednocześnie skłania branże do refleksji nad potrzebą stworzenia katalogu dobrych praktyk. – Ostatnie 2 lata pokazują, że są potrzebne pewne uregulowania – uważa Monika Tenerowicz z Orange Polska. Dwa lata pandemii i agresja Rosji na Ukrainie spowodowały wysyp fake newsów i nieprawdziwych informacji, co także staje się problemem treści podcastów.
– Powoływanie się na źródła, prezentowanie różnych punktów widzenia, dbanie, aby nikomu nie zróbmy przykrości, krzywdy – to zdaniem Michała Kukawskiego podstawowe zasady potencjalnego kodeksu podcasterów. Z kolei Marcin Skonieczny uważa, że nie da się wprowadzić regulacji odgórnie. – Powinniśmy się starać, aby były stosowane podstawowe prawne regulacje, jak np. nie kradnij treści, ale podcasterzy nie dadzą się uregulować – mówił.
Paneliści byli zgodni, że uregulowania powinny być efektem dyskusji w samym środowisku podcasterów.


Co może zaskakiwać podcasty to także doskonałe narzędzie do komunikacji wewnętrznej czy korporacyjnej. Ten sposób komunikowania się z pracownikami wykorzystuje np. Orange Polska – To bardzo dobre narzędzie do przekazywania wiedzy, do mówienia po ludzku co jest ważne dla firmy, w jakim kierunku idziemy, co będziemy robić. To działa, jest dobrze odbierane. W ten sposób można przekazać skomplikowaną wiedzę w prosty sposób – tłumaczyła Monika Tenerowicz.

Z badań prezentowanych podczas debaty wynika również, że najwięcej podcastów słucha się w domu, bo takiej odpowiedzi udzieliło aż 82 proc. badanych, 20 proc. słucha w samochodzie, na spacerze 18 proc., w środkach komunikacji 14 proc. Co ciekawe 12 proc. słucha podcastów w pracy.
Podcasty są opowiadaniem historii, utarło się, że zdominował podcast wywiad, ale chciałbym, aby więcej było reportaży, słuchowisk, musicali. Więcej odwagi! – zachęcał podcasterów Michał Kukawski.


Jak przekonywali paneliści, podcast to radio, gdzie można wybrać samemu czego, się słucha, a my jesteśmy dopiero na początku tej drogi. – Przed nami dopiero eksplozja podcastów – uważa Marcin Skonieczny.

Zachęcamy do obejrzenia całej debaty:

Podcast Roku to ogólnopolski konkurs, którego celem jest promowanie jakości, oryginalności i kultury przekazu różnych form dźwiękowych w mediach cyfrowych. Upamiętnia związanego przez blisko 40 lat z Polskim Radiem w Rzeszowie redaktora Janusza Majkę, który w lutym ubiegłego roku zmarł na COVID-19.

Na Gali Finałowej w Rzeszowie nagrody konkursu odebrali:

  • W kategorii „Polityka, Gospodarka, Społeczeństwo” nagrodę otrzymał Michał Janczura za podcast Folwark.
  • W kategorii „Nauka, Edukacja, Technologia” nagrodę otrzymała, Karolina Głowacka   za podcast: LAMU – Letnia Akademia Młodych Umysłów. Radio Naukowe.
  • W kategorii „Lifestyle, Kultura, Hobby” nagrodę otrzymał Łukasz Wojtusik za podcast Alfabet Wojtusika.
  • W kategorii „Marka Sponsorująca Podcast” nagrodę otrzymała firma EY za podcast Mam Pytanie przygotowywany przez Macieja Głogowskiego.
  • W kategorii „Podcast za paywallem” nagrodę otrzymali Wojciech Oleksiak, Julia Strużycka, Karolina Sulej za podcast Supernowa. Historia Arkadiusa.”.

Z pośród 5 zwycięzców poszczególnych kategorii Jury zdecydowało o przyznaniu nagrody Grand Prix Wojciechowi Oleksiakowi, Julia Strużyckiej, Karolinie Sulej za podcast Supernowa. Historia Arkadiusa. Natomiast w efekcie 4 tygodniowego głosowania internetowego słuchacze spośród 18 nominowanych podcastów zdecydowali o przyznaniu Nagrody Publiczności Joannie Gutral za podcast Gutral Gada.

Wspólnie z Partnerami Konkursu, Jury, przyznało również następujące wyróżnienia:

  • Wyróżnienie Audioteki – w kategorii Dobrze Opowiedziana Historia dla Michała Oleszczyka za podcast Spoiler Master
  • Wyróżnienie Orange Polska doceniające autorów, którzy przykładają wagę  do rzetelnej pracy z informacją i weryfikacji źródeł, dla Karoliny Głowackiej   za podcast: LAMU –  Letnia Akademia Młodych Umysłów
  • Wyróżnienie Patronite.pl Dla Pawła Drozda za podcast „Brzmienie Świata z lotu Drozda”
  • Wyróżnienie Empik Go „Mówimy o ważnych sprawach” dla Bartka Przybyszewskiego i Mateusz Witkowski za Podcastex.
  • Wyróżnienie „podcast kryminalny” dla Arkadiusza Lorenca za podcast  Morderca z pikiety.
  • Wyróżnienie dla podcastu o tematyce wschodniej, dla   Anny i Jakuba Górnickich za podcast Outriders.

W czasie Gali Finałowej ogłoszono, że Podcast Roku obecny jest na platformie Patronite.pl zachęcając internatów do współtworzenia konkursu. Całe wsparcie, przekazane przez Patronów zasili budżet nagród dla Twórców trzeciej edycji Konkursu, która jesienią 2023 roku odbędzie się ponownie w Rzeszowie

W tej edycji o wyróżnienie rywalizowało 330 podcastów. Pula nagród wyniosła 90 tysięcy złotych.

Pokazaliśmy, że Podkarpacie i Rzeszów, rodzinne miejsca Janusza Majki patrona Podcastu Roku, stały się gospodarzem nowoczesnego i reprezentatywnego Konkursu. Cieszymy się, że w drugiej edycji Konkursu udało się przyjąć rekordową liczbę zgłoszeń, wprowadzić głosowanie internetowe na Podcast Publiczności  oraz zebrać rekordową pulę nagród. Nie byłoby to możliwe bez wsparcia Partnerów i Mecenasów, którym bardzo chcieliśmy podziękować.podkreślał po zakończeniu Gali Tomasz Majka, jeden z inicjatorów Konkursu.

Partnerem Strategicznym Konkursu jest InCredibles – program mentoringowy dla młodych przedsiębiorców z wizją, a parterem technologicznym Orange Polska. Z kolei partnerem organizacyjnym są: Marma Polskie Folie, Millenium Hall, Hotel Hilton Garden Inn Rzeszów.

Mecenasami Konkursu są: Audioteka, Tandem Media, Lancerto, Fortum, Busnex. Empik Go, Onet Audio.

Partnerami konkursu są: Województwo Podkarpackie, Miasto Rzeszów, Radio 357, Patronite.pl,  Open FM, Instytut Zamenhofa, Najlepsze Polskie Podcasty, Torba Reportera i Podcastera, Polityka Insight, Brief.pl, Magazyn Pismo, Fundacja Pomocy Szkole im. ks. St. Konarskiego w Rzeszowie, agencja PR Molecule Group oraz Kancelaria Prawna BWW.

Patronat honorowy nad konkursem objął marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl oraz największe podkarpackie uczelnie wyższe, z którymi współpracował Janusz Majka: Politechnika Rzeszowska, Uniwersytet Rzeszowski, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa.

.